Tim_online slide

E-mail marketing: spice things up a bit..

Het belang van een correcte e-mail marketing strategie wordt door de meeste bedrijven met een website en/of webshop vaak onderschat, of, erger nog, in het geheel niet eens onderkend.

Dit terwijl de kracht van reeds bestaande relaties en klanten van en binnen een bedrijf ongekend hoog is. Er is immers al energie, en vaak ook geld, in het bemachtigen van deze relatie gestoken. Ons advies: benut het potentieel van deze bestaande relatie ten volle. Bestaande relaties plaatsen immers vele malen makkelijker een bestelling bij je dan nog niet bestaande relaties… Doorgaans verschilt het conversiepercentage hierin significant!!


Stel: je hebt een of meerdere nieuwsbrieflijsten opgebouwd. Hoe nu verder??

Het belangrijkste is om uit deze lijst(en) het volledige potentieel te halen. Verzamel nog meer data van je klanten! Je kunt immers pas echt iets verkopen, wanneer je weet tegen wie je spreekt. Nog te vaak werken bedrijven met verschillende e-maillijsten die lukraak gemaild worden. Niet alleen je klant ervaart dit vaak als opdringerig, maar jij als organisatie weet meestal niet wat je aan het doen bent. Je bent aan het schieten met hagel en hoopt simpelweg om zoveel mogelijk raak te schieten.

Tip: probeer van iedere relatie ‘slechts’ 1 record (lees: inschrijving) te maken. Zet deze relatie NIET in diverse e-maillijsten, maar breng je e-maillijsten terug naar 1 centraal bestand. Tracht vervolgens te achterhalen wat je reeds van deze relatie weet, maar, belangrijker nog, van deze relatie te weten wenst te komen. Koppel deze kennis (de variabelen) vervolgens weer aan je relatie binnen dat ene centrale bestand.

Stel: momenteel staat klant x op de volgende manier in je nieuwsbrieflijst omschreven met: mailadres, voornaam en achternaam.

Wat je eigenlijk van deze klant wenst te weten is:
Klant x is een (1) man tussen de (2) 30 en 40 jaar, koopt bij ons (3) sneakers en geklede schoenen, van de merken (4) Van Bommel, Adidas en Santoni, zowel in de (5) winkel als online, tijdens de (5) sale. Met behulp van deze informatie kun je gerichte, gepersonaliseerde e-mails versturen met informatie waar de klant interesse in heeft. Zo zullen er veel minder nieuwsbrieven ongelezen verwijderd worden en zal de conversieratio van de e-mail campagne verbeteren.

-------------------

“Why are you emailing me? If you can’t tell me in six words what you need me to do, it’s unlikely I’ll be able to guess.”

– Seth Godin

-------------------

Relaties willen weten waarom ze op DIT moment een e-mail van je ontvangen.

Wil je een klant herinneren aan een nog niet gedane aankoop, terwijl ze wel binnen je webshop hebben proberen af te rekenen? Is het je intentie om onzekerheid bij je klant weg te nemen? Wil je je klant attenderen op het feit dat de uitverkoop gaat beginnen of juist eindigt, terwijl jij weet dat ze in 90% van de gevallen tijdens deze periode een bestelling bij je plaatsen? Wil je je relatie helpen met het maken van een keuze of hen attenderen op het feit dat het hotel waar ze naar gekeken hebben op het punt staat om volgeboekt te worden? Wil je als makelaar een zoeker helpen door hen te attenderen dat het huis dat ze in hun zoekprofiel hebben reeds een bod heeft gehad, maar dat de eigenaars nog in onderhandeling zijn??

-------------------

Segmentation Matters

“No one loves waking up to 143 emails. Not even me!”

– Chris Hexton

-------------------

De uitdaging is om zoveel als mogelijk van je relatie te weten te komen en deze data vervolgens weer te koppelen aan je e-mail marketing lijst. Deze data verkrijg je door bijvoorbeeld simpelweg je klant te bevragen waar zijn of haar wensen liggen opdat jij je product en of dienstverlening nog beter op zijn of haar wensen kunt afstemmen. Nu ben je je relatie NIET aan het lastigvallen, maar help je hem of haar juist om gepersonaliseerd en op de juiste tijdstippen waardevolle data en kennis te delen. Het aanbrengen van deze variabelen binnen je lijst noemen we: segmentatie of segmenteren.

Stuur NIET zomaar meer mails. Het versturen van meer ongesegmenteerde e-mails staat NOOIT GELIJK AAN het behalen van meer of betere conversies.

Ik hoop dat je met deze informatie aan de slag kunt en gaat om de kwaliteit van je nieuwsbrieflijst te verbeteren en terug te brengen naar 1 centraal gesegmenteerd bestand.

Wil je meer weten of samen met ons je e-mail marketing strategie verder uitwerken? Neem dan contact met ons op.